Låna pengar kan göra dig lycklig?

Jag har alltid drömt om att gå i pension tidigt, men om jag vinner på lotteri, upptäcker en rik välgörare eller kommer på med en fantastisk uppfinning, skulle det gå att bli lycklig med att låna pengar?

Pengar gör dig lycklig? Många drömmer om en plötsligt få massor av pengar. Men skulle det ge oss den tillfredställelse vi förväntar oss?

Simon Lambert, biträdande redaktör på "This is Money", säger: Som många andra är jag ganska sugen på en lotterivinst. Tyvärr länge har jag spelat i många år utan att just minna nummer fallit ut. Jag gör ett nytt försök varje vecka.

Men du hör ofta folk säga: "Jag skulle inte vilja vinna. Det skulle inte göra mig lycklig och med alla pengar skulle jag bli uttråkad. "

Teorin är att enbart pengar inte kan köpa dig lycka. Men pengar räcker en bra bit på vägen. Här kan du läsa mer om att låna pengar om du behöver göra det.

Personligen ser jag inte att bli uttråkad som ett problem. Om det innebar att dela min tid mellan snowboard på vintern och att surfa på sommaren, skulle jag bli mycket glad faktiskt.

 

Men det finns många berättelser om till synes missnöjd rika folk att bevisar att pengar inte alltid gör dig glad, som lotterivinnaren som vann £1.9 m vid 16 års ålder men som visade sig mest ha vunnit olycka.

Problemet är att utan att någonsin vinna på lotto kommer de flesta människor aldrig att veta om lyxen att bli rik nog att aldrig att behöva arbeta skulle göra dem lyckliga.

Men att ordentligt ta itu med de pengar du har kan gör dig lycklig nog, det är viktigt att djupare undersöka skillnaden mellan att vara rik och att ha tillräckligt rikt liv.

Detta gjordes i indexet från Legatum Institute som ser inte baseras  på landets rikedomar utan också deras lyckonivåer.

Storbritannien kom en respektabel 12 av de 104 länderna i indexet. Finland, Schweiz, Sverige, Danmark och Norge tog de fem toppnoteringarna i den ordningen. I botten av tabellen fanns Zimbabwe, Sudan och Jemen.

Genom att jämföra länderna i topp och botten kom rapporten fram till följande.

Svaret: Pengar kan inte köpa lycka... om du inte är fattig.

I rapporten sägs: "Tanken att pengar inte göra folk glada är mer än en självklarhet. Det är förankrat i bevis. Endast i de fattigaste länderna har pengar en betydande effekt på människors tillfredsställelse.

"Detta är rimligt, med tanke på dess direkta och positiva effekt på livets mest grundläggande behov. På en skala från 1 till 10 leder en ökning av ett lands per capita-inkomst från 0 till 3 000 dollar till en 2 punkters ökad livstillfredsställelse bland dess invånare - en enorm effekt.

"Men när en nation stiger från extrem fattigdom, börjar inkomstens betydelse för lyckan att minska ganska snabbt. När ett land blir rikt, har pengar en nästan försumbar effekt. En ökning från 30 000 till 33 000 dollar i inkomst per capita leder bara till en 0.06 punkters ökning i en nations lycka.

"För de fattigaste länderna ör att öka människors inkomster är den säkraste vägen till att förbättra deras livskvalitet och öka deras nivåer av lycka. God hälsa, starka relationer, och andra livskvalitet faktorer betyder mer än pengar. "

Så sådär. Om du är mycket fattig hjälper lite pengar en lång väg. Effekten av samma mängd extra pengar minskar naturligtvis som du är rikare och även om du skulle vinna på lotteri är det i slutändan ändå god hälsa, vänner och familj och att få leva i ett laglydigt samhälle som är avgörande för din lycka.